سیستم کنترلی دستگاه حفاری

 دستگاه حفاری  Atlas copco ساخت کشور سوئد می باشد. دستگاه حفاری مزبور دستگاهی است که برای حفاری عمودی  از آن استفاده می‌گردد. این دستگاه با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است در قشرهای خاکی و سنگی زمین حفاری کند. این نوع از ماشین‌آلات توانایی ایجاد حفره در هر نوع زمینی، از سنگ سخت گرفته تا ماسه را دارد. قطر چاه هایی که این دستگاه ایجاد می‌کند در محدوده یک متر تا حدود 2متر می باشد.

این دستگاه‌های حفاری، به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های حفاری و انفجار صخره‌ها و کندن زمین با دست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دستگاه شامل قسمتهای زیر است :

  • موتور ها و مته اصلی
  • هیدرولیک و تمامی سنسورهای حفاظتی و شیر های برقی
  • سیستم کنترل

مشکلی که برای این دستگاه بوجود آمده بود سوختن یکی از بردهای کنترلی بود که باعث از کار افتادن همه سیستم کنترل شده بود و بعلت  تحریم امکان تعویض و راه اندازی مجدد وجود نداشت، که این مشکل توسط طراحان شرکت نسیم فدک ایرانیان مرتفع گردید.

این سیستم  برای حفاری چاه 500  متری در کنار سد آزاد سنندج مشغول بکار بود که بعلت این خرابی کاملا زمین گیر شده بود .

در این پروژه سعی شد که دقیقا بجای برد های کنترلی اصلی   PLC   های طراحی شده قرار بگیرد و از سیم ها و سوکتهای خود سیستم استفاده شود و هیچ تغییری در کابلاژ و مکانیزم اصلی داده نشود و همچنین سعی شد مانیتورینگ طراحی شده کاملا شبیه مانیتورینگ  اصلی باشد که نیازی به آموزش مجدد اپراتورها نباشد.